lördag 2 juli 2011

Dikter

Har letat dikter till dopet och jag har hittat så många fina men nu har jag i alla fall valt ut två st så jag delar med mig av dem som vi inte ska ha på dopet.

Dikt om pojkar
Pojkar förekommere i diverse storlekar, vikter och färger.
De påträffas överallt- ovanpå, under, klättrande på, hängande i,
springande runt och hoppande över.

Mödrar älskar dem, små flickor av skyr dem,
äldre systrar och bröder tolererar dem,
stora människor ignorerar dem och himlen beskyddar dem.

En pojke är sanningen med sotfläck på näsan,
visheten med bubbelgum i håret och
framtidshoppet med en groda i fickan.

En pojke är en magisk varelse,
man kan stänga ute honom från sin slöjdverkstad
men inte ur sitt hjärta.

Och när man kommer hem om kvällen
med bara spillrorna av sina drömmar och förhoppningar kvar,
då är den han som lagar dom igen med två magiska ord:

Hej mamma!

Av: Okänd

En dikt

Du är vår käraste lilla snutteplutt
så liten och vansinigt söt.
Även om du gråter och släpper en prutt
och rumpan är alldeles blöt.

Du ska få många goa pussar
du ska få massor av knasiga namn.
Vi ska peta med bomullstussar
och hålla dig ömt i vår famn.

Vi älskar dig så in i norden
nu räcker inte orden...

Av: Okänd

Och detta är min favorit...

Det luktar litet barn

Det luktar
litet barn här
Det luktar
som av lakan
täcken och små svala
kuddar
Det luktar
litet barn här
Det luktar späda kinder
liten mage
skrovliga små skinkor
Det luktar
litet barn här

Av: Barbro Lindgren

Inga kommentarer: