torsdag 23 april 2009

Fisk recept

Såg att Maria hade lagt upp ett smarrigt recept så jag tänkte att jag oxå skulle lägga upp ett, fast ett på fisk. Morfar bjöd på det när jag var i Västerås, det är hämtat från tidningen Allers. Enjoy!

FISK GRATINERAD MED PERSILJETÄCKE

* 4 pers *35 min

· 600 g fisk file, tex hoki eller sej
· Salt och peppar
· 1½ msk fiskfond
· 1 dl vatten

PERSILJETÄCKE
· 2 msk smält smör
· 3 msk ströbröd
· ½ dl hackad persilja
· ½ dl riven parmesanost
· rivet skal av ½ citron

SÅS
· Fisksky
· 1 dl vispgrädde
· 1 dl parmesanost
· Salt och peppar

TILL SERVERING
· Pressad potatis
· Kokta morötter
· Bladspenat

1. Sätt ugnen på 225 grader. 2. Skär fisken i 4 bitar och lägg i en smord ugns säker form. Salta och peppra. Blanda fiskfond och vatten och häll bredvid fisken. 3. Bland smör, ströbröd, persilja, parmesanost och citronskal och fördela över fisken. 4. Sätt in formen i ugnen och grädda i 15-20 min. 5. Häll av skyn från fisken och blanda med grädde. Koka upp i en kastrull och vispa i riven parmesanost. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen bredvid fisken i formen. Servera med pressad potatis, kokta morötter och bladspenat.

1 kommentar:

MariaL sa...

Men vilket smarrigt recept! Det ska jag prova :) Kram.