onsdag 1 april 2009

April, april

Första april, tiden går så fort snart är sommaren här =) Idag börja jag dagen med en morgon promis med hundarna som vanligt. Hemma igen så gjorde jag en smörgås tårta, min styvpappa fyller år i morgon! Sedan gick jag ner på Ullungen och hälsa på Lurken och Karin som angla och sola lite. Edna blev helt galen och sprang runt med en gädda i mun! Sen så fortsatte jag och gick runt Ullungen, härligt väder, synd bara att det blåsers så mycket. Jag åkte ner på byn och uträtta lite ärrenden och åkte sen till badhallen och simma en halvtimme, tills Maria och Nils kom då satte vi oss i barn polen och lekte, Nils var inte lika fundersam idag så det var full fart på honom. När vi gick upp och klädde på oss så somna han, helt utslagen =) Sötnosen! När jag kom hem så gjorde jag en jätte god soppa "Älgfärssoppa" sedan så har jag bara tagit det lugnt, jag kommer nog somna som Nils ikväll, helt utslagen! Sandra titta in en snabbis i kvällst =)
Här kommer i alla fall receptet om ni blev sugen.

Älgfärssoppa Portioner: 4pers
Ingredienser:
400 g älgfärs
2 stora lökar
1 röd paprika
1 gul paprika
4 köttbuljongtärningar
15 dl vatten
3 msk tomatpuré
1 msk paprikapulver
2 tsk soja
2 krm kajennpeppar
2 vitlöksklyftor
smör till stekning
salt

Gör så här:
1. Skala och hacka löken. Skala och skär potatisen i tärningar. Dela och kärna ur paprikorna. Skär dem i tärningar.
2. Fräs lök och paprika i en kastrull i smör ett par minuter. Tillsätt potatis, buljongtärningar, vatten, tomatpuré och paprikapulver. Låt koka under lock i ca 15 minuter.
3. Bryn älgfärsen i lite smör i en stekpanna. Lägg ner den i soppan tillsammans med soja, kajennpeppar, pressad vitlök och 1/2 tsk salt. Låt koka på svag värme i ca 5 minuter.

Går säkert lika bra med vanlig färs oxå =) Lycka till!

3 kommentarer:

Anna sa...

Ååhhh. älgfärssoppan, den som är såå himla god. och matig, t.o.m henrik gillar den.
Idag ska vi se om vi eventuellt får åka med henriks farmor och farfar hem till edsbyn. de skulle till uppsala idag. men vi får se om jag tar mig till uppsala med vagn, barn, packning och hund. jobbar på saken..
annars så ses vi ju imorrn!!!
är nyfiken på din nyinköpta didriksonjacka också...

MariaL sa...

Åhhhh vilken god soppa, ska genast skriva av receptet. Tror jag ska göra och ta med till stugan i påsk :) Men vilken hurtbulle du var da, lågpromenad och simma, duktig du är :) ja vi har nyss varit på en långpromenad i skogen, så mysigt! Rogivande och så tyst och lungt!

Hoppas allt e bra me er i roteberg.
Och vad fint du gjort om i bloggen :)
Kram.

Jenny sa...

Ja jag älskar den soppan, så himla god! Ja jag hörde Ulla sa det att du skulle åka med dem, kul då blir det ju en dag tidigare =)! Hoppas ni får bra väder. Nu ska jag ut och gå. Kram