onsdag 11 mars 2009

I rock!

Så jag tog då äntligen mod till mig och gav mig i kast med ett mörkt bröd, ett annat än det jag pröva förra veckan. Och som ni ser, I did it! Jag är mäkta stolt över mig själv just nu =) Brödet är rågrutor med torkad frukt, jag valde russin för det var det jag hade hemma, men det går nog att utsluta helt om man inte gillar det. Men här kommer i alla fall receptet om någon blev sugen att pröva.


Rågrutor ca 20 bitar

50 g smör eller margarin
5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
½ dl ljus eller mörk sirap
1½ dl (hackad) torkad frukt eller russin
7 dl Grovt rågmjöl
Ca 7 dl vetemjöl

Smält smöret, häll i vattnet och låt det bli fingervarm. Smula ner jästen och lös upp den med vätskan, rör i salt,sirap och russin. Arbeta in rågmjölet och hälften av vetemjölet. Arbeta därefter in så mycket mjöl tills degen släpper från bunken men fortfarande känns smidig. Låt jäsa under bakduk i 30 min.Arbeta sedan degen i bunke eller på mjölat bord. Lägg därefter degen i en smord långpanna ca 30*40 cm. Platta till med mjölad hand så att degen täcker botten. Skär sedan ut bitarna (man ska bryta brödet när det är klart) nagga med gaffel och låt jäsa under bakduk i 30min. Sätt under tiden på ugnen på 200 grader. Grädda i mitten av ugnen i 20 min, lägg det färdiga brödet på bakgaller under bakduk. När brödet svalnat går brödet att bryta. Går jätte bra att frysa in oxå. Lycka till!!


Idag var jag i väg på gynekologisk cellprovskontroll, alltid lika trevligt. Och när man ligger halvt naken och uppfläkt med instrument mellan benen så frågor hon -Är det obekvämt?.... Hon fråga givetvis för att vara snäll men det kändes som ganska självklart. Nåja annars så har dagen flutit på bra, tvättat, promenerat,bakat och plockat lite.
Ha en bra kväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh detta bröd såg ju skitgott ut ju, undra om jag ska baka detta på fredag =)

Haha, men vilken trevlig dag du haft med en sådan undersökning. Haha, självklart är det obekvämt, vilken dum fråga, haha!

Vilken tur att du är piggare i förkylningen, eller ialf på benen igen. Ha en forts mysig onsdagkväll.

Kram.

Anna sa...

Åh va gott de såg ut!
Kom ner snart så kan vi baka!
Neo vill att ni ska komma snart =)